wERKENDE VOLWASSEN BEWEGEN ERG WEINIG
‘Met mijn team doe ik onderzoek bij verschillende bevolkings- en leeftijdsgroepen. Daarin merken we steeds dat het vooral de werkende volwassenen zijn die erg weinig bewegen. Nochtans ligt de lat niet zo hoog: elke dag een half uurtje bewegen is voldoende om merkbare resultaten te verkrijgen.’ Maar om het te combineren met ons jachtige leven, weet Jan, vraagt zoiets een planmatige aanpak.
WE WILLEN MENSEN DOEN BEWEGEN
Aan de basis van het huidige Sportsclub-concept ligt zo’n uitgewerkt bewegingsplan. Of tenminste, een blauwdruk ervan. Want elk plan wordt afgestemd op de grootte en de noden van het bedrijf. ‘Maar de grote rode draad is dat we mensen willen doen bewegen’ zegt Jan. ‘Actief sporten is voor velen een te grote stap: te competitief, te tijdsintensief. Daarom hebben we met Knack Volley het idee zo uitgewerkt dat we werknemers op heel veel momenten van de dag onbewust tot actief bewegen willen aanzetten: een rechtopstaande meeting, een wandeling naar de collega in plaats van een e-mail, de lift laten voor wat hij is en de trap nemen. Zo heb je voor je het weet dat dagelijks half uurtje bij elkaar gesprokkeld.’
Deel van een sociale groep
‘De positieve effecten van beweging zijn op te delen in drie grote pijlers’ legt Jan uit ‘De fysieke gezondheid, de mentale gezondheid en de sociale gezondheid. Mensen die bewegen of sporten doen dit vaak samen met anderen. Die beweging geeft hen ook een gespreksonderwerp om over te praten bij de koffiemachine. Zo voelen ze zich sneller deel van een sociale groep. Voor bedrijven is een bewegingsplan dus erg interessant. Want binnen een organisatie is het uiteraard erg belangrijk goed met elkaar om te gaan. Bewegen helpt daarbij als middel. Het is dan een doel op zich, maar ook een middel om bepaalde doelstellingen te bereiken.’
Dicht bij de bedrijfsfilosofie
Het hart van het bedrijf vinden is daarin onontbeerlijk. ‘Wanneer we met een bedrijf samenwerken, gaan we steeds op zoek naar de matches met het bedrijf. Welke waarden of zaken vinden zij belangrijk en hoe kunnen we het bewegingsplan daar in doen passen? Om een positief en langdurig effect te verkrijgen, is het erg belangrijk dat we dicht bij de bedrijfsfilosofie blijven.’